تفاوت MOA و MRAD

اصلا فرقی هم داره...؟

در جهانِ تیراندازان و پرواز گلوله‌ها، واحدهای مختلفی نقش بازی می‌کنند ، یکی از پررنگ‌ترین نقش‌ها در این صنعت، واحد زاویه رتیکل یا بطور کلی دوربین شماست. اگر با سیستم کلیک دهی دوربین‌ها آشنایی کوچکی داشته باشید، می‌دانید که این کلیک‌ها بر اساس واحد زاویه مشخصی عمل می‌کنند و طبق آن رتیکل شما را در راستا عمودی یا افقی جابجا می‌کنند. با اتکا به علم فیزیک می‌توان گفت که دو واحد زاویه مهم و اصلی وجود دارد؛ واحد دقیقه-زاویه (MOA-Minutes of Angel) و میلی رادیان (MRAD – Mili Radian) که آن را با MRAD و MIL نیز می‌شناسند.

شاید شما هم همانند اکثریت تیراندازان کشور واحد دقیقه-زاویه یا MOA را بیشتر بشناسید؛ پس اول همان را زیر تیغ بررسی قرار می‌دهیم. همان گونه که متسحضر هستید یک دایره 360 درجه است. حال اگر هر کدام از این درجه‌ها را به 60 (1 ساعت 60 دقیقه است) قسمت دیگر تقسیم کنید، آنگاه شما یک دایره را به حدود 21600 (60*360=21600) تکه تقسیم کرده‌اید که به هر کدام از این قسمت‌ها یک MOA یا یک دقیقه-زاویه گفته می‌شود. پس طبق این ریاضیات یک MOA برابر شد با یک واحد از 21600 واحد. در این لحظه اگر خط افق را خط مبنا مد نظر قرار دهید و به اندازه فقط یک MOA زاویه بگیرید و پس از آن 100 یارد (معدل 91 متر) رو به جلو قدم بردارید، دقیقا در فاصله 100 یاردی ارتفاع شما حدود 1 اینچ ( 1.04 اینچ دقیقا) خواهد بود. که اگر بخواهیم این جمله را ساده‌سازی کنیم شما با واحد زاویه MOA در هر 100 یارد 1 اینچ اختلاف ارتفاع خواهید داشت که این اختلاف ارتفاع از قوانین دنباله‌های حسابی پیروی کرده و شما در 100 یارد بعدی یعنی 200 یارد، اختلاف ارتفاعی به مقدار 2 اینچ خواهید داشت. واحد زاویه بندی MOA یا Minutes of Angel کاربردی بیشتر در حالت ورزشی و سرگرمی تیراندازی داشته که رقیب دیگرش یعنی MRad استفاده‌ای کاملا متفاوت  دارد و بیشتر مصارف نظامی را پوشش می‌دهد.



حال که صحبت از MRad به میان آمد، کمی به آن بپردازیم. MRad نیز راه تقسیم بندی مشابه با MOA را دارد، اما دیگر بر حسب درجه تقسیم بندی نمی‌کنیم و بجای آن از رادیان بهره می‌گیریم. اگر که به علم هندسه کمی چیره باشید، باید بدانید که 360 درجه در یک دایره معادل با 2xPi (عدد Pi معادل 3.14) می‌باشد. (یک دایره در واحد زاویه رادیان برابر 6.28 رادیان است) پس اگر یک دایره کامل برابر 6.28 رادیان باشد و هر رادیان برابر 1000 میلی رادیان باشد، شما یک دایره را به 6280 تکه میلی رادیانی تقسیم کرده‌اید. تفاوت اصلی زاویه بندی میلی رادیان نسبت به MOA اینجاست که اگر به مقدار یک میلی رادیان نسبت به خط افق زاویه بگیرید و همانند قبل 100 یارد پیش روید، آنگاه به جای یک اینچ شما 3.6 اینچ ارتفاع خواهید گرفت.

پس همانطور که مشاهده کردید، تنها تفاوت این دو واحد زاویه بندی مختص به ریاضیات آن دو بوده و دیگر فرق خاصی با هم ندارند و اگر که بخواهیم از دید عملکرد به آن دو نگاهی داشته باشیم، دوربین‌هایی به زاویه بندی MOA دقت بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند زیرا که، اگر حواستان می‌بود، یک دایره را در این واحد زاویه بندی به تعداد بیشتری تقسیم کردیم. در آن طرف واحد زاویه بندی MRad سرعت عمل بالاتری را در کار از خود نشان می‌دهد به آن علت که اگر یک اختلاف ارتفاع یکسان را مرجع قرار دهیم، شما با کلیک دهی به میلی رادیان سریع‌تر به آن می‌رسید.

بسیاری از صنعت‌گران اپتیک جهان بیشتر دوربین‌های خود را دو مدل عرضه می‌کنند که هم دوست داران MOA را راضی نگه دارند هم طرافداران MRad را. ولی موردی که خیلی باید به آن توجه داشته باشید، همخوانی واحد کلیک دهی دوربین با واحد زاویه بندی رتکیل آن است. بصورتی که اگر کلیک دهی شما بر اساس MOA باشد و رتکیل آن MRad ، شما برای یک کلیک دهی ساده آن قدر درگیر تبدیلات نسبتا سخت و زمان‌بری می‌شوید که از شلیک یک تیر هم خسته خواهید شد؛ پس حواستان به این مورد واقعا جمع باشد.

در هر صورت تیراندازی و شلیک کاری هست که در بسیاری از موارد سلیقه و تجربه نقش مهمی در آن ایفا می‌کند که نوع زاویه بندی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و نخواهند هم بود. با این حال عرض کردیم که کمپانی‌های بزرگ در اکثر تولیدات دوربین‌های خود آن‌ها را در دو نوع رتکیل راهی بازار می‌کنند که دست هیچ کسی در انتخاب محدود نباشد و با دقت به سلایقشان خریدی دلپذیر را انجام دهند. ما نیز در مجموعه قوچ به عنوان نماینده رسمی برند‌های معتبر جهانی سعی بر آن داریم و داشتیم که شما را در چارچوبی محدود از انتخاب قرار ندهیم، امیدواریم که با این مقاله کمی با بحث مورد بررسی ، آشنایی خوبی پیدا کرده باشید و اگر طرفدار تغییر و تجربه چیزهای جدید هستید، تعللی حداقل در دنیای زاویه نکنید.

نظرات


captcha

ارسال نظر
مقالات جدید
مقالات پربازدید

فروشگاه لوازم شکار و طبیعت گردی قوچ

Top