واحد کلوین چیست؟ و دمای نور به چه معناست؟

بازه‌های نوری.



اکثر افراد نور چراغ و چراغ‌قوه‌ها را به سفید و آفتابی می‌شناسند. این نور سفید (مهتابی) و آفتابی کاربردهای گوناگون و متنوعی داشته که هر فرد بسته به نیاز خودش، یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. اما چه چیزی یا بهتر بگیم چه پارامتری تعیین کننده نوع نور تولیدی در چراغ‌ قوه ‌ها است؟ در این مقاله به بررسی موردی می‌پردازیم که با وجود کمترین اهمیت به آن، یکی از مهمترین موضوع‌ها در انتخاب یک چراغ قوه خوب است.

جسم فلزی کاملا سیاهی را در نظر بگیرید، کاملا سیاه! ذره‌ای از نور را نباید بازتاب کند!، این جسم وقتی در معرض گرما قرار بگیرد دما آن رفته رفته بالاتر می‌رود. این بالارفتن دما باعث ساطع شدن نوری از سطح جسم مدنظر شده که ممکن است یکی از رنگ‌های بازه نور مرئی مانند قرمز، آبی، نارنجی و ... باشد. دما لحظه سطح فلز تعیین کننده این نوع نور بوده که توسط معیاری بانام کلوین (Kelvin)  بیان می‌شود.

کلوین معیاری برای سنجش دما است که بخاطر احترام به تلاش‌های دانشمند ویلیام تامسون (معروف به لرد کلوین)، به این اسم نام‌گذاری شد. لرد کلوین در جستجو دمایی بود که در آن تمامی ذرات ثابت شوند و هیچ تکانی نخورند که پس از آزمایش‌های بسیار و گوناگون سرانجام موفق به یافتن آن شد؛ دمای -273 درجه سلسیوس که به صفر کلوین یا صفر مطلق کلوین به جهانیان معرفی شد. (در تبدیل سلسیوس به کلوین شما مقدار درجه به سلسیوس را باید بعلاوه 273 واحد بکنید؛ برای مثال، 12درجه سلسیوس معدل 285 کلوین است.)



حالا ربط کلوین به دنیا چراغ قوه چیست؟ جناب تامسون بازه‌ای را برای نتیجه‌گیری‌های خودش اعلام کرد؛ بازه 1000 تا 10.000 کلوین که سبب درخشیدن فلز به یکی از رنگ‌های نور مرئی می‌شد و اسم این پارامتر را دما رنگی (Color Temperature) گذاشت.  بطوری که هرچقدر این عدد به حد پایین (1000 کلوین) نزدیک باشد نور قرمز و هرچه به سمت بالا رود (10.000 کلوین) شما نوری آبی رنگ در اختیار خواهید داشت.



هر چراغ‌ قوه و یا لامپی با توجه به انتظار کاربر نوع نوری در این بازه دارد که این بازه 10هزارتایی برای سهولت تشخیص، به چند زیر دسته تقسیم کرده‌اند که عبارت است از:

  • نورهایی کمتر از 3300 کلوین که به آن ها "سفید گرم" می‌گویند.
  • نورهایی بین 3300 تا 5300 کلوین که به آن نور "سفید میانه یا طبیعی" گفته می‌شود.
  • و در آخر، نور‌هایی بالاتر از 5300 کلوین تا 7000، که به "سفید سرد" شناخته می‌شوند و تداعی کننده نور روز می‌باشند.

(لازم به ذکر است که دما چراغ یا ال ای دی (LED) شما در لحظه اصلا به این اعداد نزدیک نیستند و با آن‌ها اشتباه نگیرید. این اعداد فقط و فقط تداعی کننده نور ساطع شده از جسم سیاه مدنظر قرارگرفته شده است.)



برای فهم بهتر، اجازه دهید چندتا مثال را باهم مرور کنیم:

نورهای سفید گرم مانند چراغ‌های معمولی و یا محصولی مانند OLight Obulb ، برای ایجاد حس صمیمیت بوده و بیشتر در مکان‌هایی مثل اتاق خواب و پذیرایی استفاده می‌شوند و نوری بسیار دلپذیر دارند. نوع نور بعدی، نورهای سفید میانه هستند. نورهای سفید میانه برای روشنایی محل‌هایی بزرگتر مانند سالن‌های همایش و یا اطراف کمپ و چادر مناسب هستند که چنین نوری را بصورتی عالی از محصولی مانند OLight OLantern دریافت خواهید کرد. و بالاترین بازه دما رنگی، که محیط‌های وسیعی را همانند باغ، دشت و کویر را روشن می‌نمایند و نوری بسیار شبیه به نور روز دارند. چراغ‌هایی با عدد بالاتر از 5300 کلوین که در تماس مستقیم با چشم خیلی مضر و خطرناک هستند و فقط برای مصارف تخصصی کاربرد دارند؛ بهترین مثال برای این نوع نور در جهان شرکت OLight، محصول بی‌نظیر Seeker 3 Pro بوده که نوری کاملا پخش و خیره‌کننده دارد.

همه توضیحات داده شده صرفا مختص به پارامتر دما رنگی‌ای است که شاید هیچ وقت به آن توجه نکرده باشید؛ درصورتی که از مهمترین مشخصات برای خرید یک چراغ قوه بوده که ما خانواده قوچ، نماینده رسمی اولایت در ایران، به عنوان یکی از بهترین برندهای چراغ قوه حال حاضر درجهان، مفتخریم که می‌توانیم در انتخابتان کمکی کوچکی کرده باشیم چون که معتقدیم شما لایق بهترین‌ها هستید .

نظرات


captcha

ارسال نظر
مقالات جدید
مقالات پربازدید

فروشگاه لوازم شکار و طبیعت گردی قوچ

Top