Coating یا پوشش های لنز چیست؟

بذار نور رد شه!

 


همه ما تجربه استفاده از لنز ها و عدسی ها را به نوعی داشتیم ؛ عکس برداری با دوربین های حرفه ای یا گوشی ، ظبط کردن فیلم ها و یا حتی سینمایی که میریم ، همه و همه ، با لنز ها و عدسی های گوناگونی سرکار دارند. در بحث تخصصی تر ، پارامتری که لنز ها با آن بسیار درگیر هستند و چالشی برای آن ها حساب می شود ، نور می باشد. نوری که اگر به درستی هدایت شود و بتواند بخوبی گذر کند ، تجربه ای بسیار نزدیک به چشم انسان را در اختیار قرار می دهد. از زمان اختراع لنز ها ، آن ها عدسی هایی شیشه ای بودند که چشم انسان را مسلح نموده و قابلیت هایی را ارائه می دادند ؛ ولی  همان طور که علم فیزیک به ما می گوید ، نور در برخورد با اجسام  بازتاب شده و شما مقداری از آن را در هر برخورد از دست خواهید داد و این یعنی دور شدن از واقعیت اجسام و آن چیزی که چشم ما میبیند.

در هر بار تماس  نور با عدسی و لنز ها ، شما حدود 5 درصد از آن را از دست می دهید و این بازگو چنین واقعیتی هست : که شما تصویر یا دیدی کدر و کمی سرد خواهید داشت ، بطوری که برای مثال رنگ قرمز مانند نارنجی نمایان می شود! و این یعنی مشکل ! حال فکر کنید بجای یک لنز چندین لنز داشته باشید ؛ تصور کنید چه حالتی پیش می آید!

وجود این مشکل غول های بزرگ صنعت اپتیک را وادار به پیدا کردن راه چاره ای  می کرد. که در سال 1929 کمپانی زایس ، پیشتاز در تکنولوژی ، در کنار تغییر و بهبود لنز و عدسی های خود ، به فکر استفاده از پوشش هایی افتاد که این مسئله رو به حداقل برسونه و بتواند آن طور که می خواهد  نور را به داخل لنز ها هدایت کند. این جا بود که پوشش T به اختصار Transparency  یا به فارسی گذردهی نور را رونمایی کرد. پوشش تک لایه T که از فلوراید منیزیم تشکیل می شد در شرایط خلا بر روی لنز ها انجام گرفت و ضریب گذر دهی نور را به 80 درصد افزایش داد ؛ و این انقلابی بزرگ در آن زمان بود! اما آیا 80 درصد کافی بود و باید بیخیال 20 درصد باقی می شدیم؟

معلوم است که نه! با پیشرفت علم و فناوری های جدید در نزدیکی سال 1990 ، زایس پوشش بهینه شده خودش را به دید همگان گذاشت . پوشش T* که اینبار به جای تک لایه ، چندین لایه متعدد در عین باریکی بر روی لنز ها کار می شد و گذردهی نور را حتی بالاتر از 90 درصد می برد. در این مورد موادی مانند اکسید سیلیکون و سدیم فلوراید به کمک منیزیم آمدند و این هدف را محقق کردند. پوششی که واقعا نوآوری با آن معنا می شد و تا جای امکان شبیه به چشم انسان ! پخش نشدن نور ، واقعی بودن رنگ ها و ثبت حقیقی آن ها چیزی بود که تمامی فعالین این صنعت به آن نیاز داشتند که کمپانی زایس به آن ها هدیه داد. این پوشش که الان نزدیک به 30 سال از پیدایشش می گذرد درصد بازتاب نور را به 0.1 الی 0.2 درصد کاهش داد و هنوز که هنوزه در تمامی لنز ها این کمپانی استفاده می شود که فرمول و شعاری ثابت دارد : بذارید نور بیاد تو!

که شما با وجود چنین پوششی ، در شرایط کمترین نور  مانند غروب یا دم دمای صبح ، دیدی بهتر و کامل تر خواهید داشت و چنین مسئله ها و خلاقیت هایی از شرکت زایس هست که ما ، در خانواده قوچ ، و اکثر افراد دنیا ، شرکت زایس را بهترین می خوانند و ما نیز مفتخریم که نمایندگی انحصاری این برند برتر در جهان تکنولوژی را در اختیار داریم و می توانیم یکی از دوربین ها با بالاترین ضریب گذردهی نور یعنی Zeiss Victory HT را تقدیم شما علاقه مندان بکنیم.

نظرات


captcha

ارسال نظر
مقالات جدید
مقالات پربازدید

فروشگاه لوازم شکار و طبیعت گردی قوچ

Top