اعداد روی دوربین دو چشمی به چه معنا است ؟


زمانی که می خواهید یک دوربین دو چشمی مناسب را انتخاب کنید با اطلاعات زیادی رو به رو خواهید شد. اولین گام در انتخاب یک دوربین دو چشمی مناسب این است که بدانید هریک از اعداد نوشته شده بر روی دوربین به چه معنا است. همه دوربین های دو چشمی یک نام تجاری دارند, نام سری تولیدی محصول و همه آنها توسط دو عدد مشخص شده اند. این اعداد میزان بزرگ نمایی و قطر عدسی شی را نشان می دهند.

عدد اول میزان بزرگ نمایی دوربین را مشخص می کند نشان می دهد که یک شی تا چند برابر توسط دوربین بزرگ می شود. اگر عدد اول 10 باشد به این معنی است که می توانید یک شی را 10 برابر اندازه عادی آن بزرگ تر ببینید. عدد دوم قطر عدسی شی را با مقیاس میلی متر نشان می دهد. از آنجا که قطر لنز توانایی جمع آوری نور را توسط دوربین نشان می دهد به عنوان یک ویژگی مهم دوربین های دو چشمی شناخته می شود.



درک بزرگ نمایی

در حالی که به نظر می رسد هر چه جسمی بزرگ تر باشد دیدن آن ساده تر است اما این مسئله لزوما در مورد دوربین های دو چشمی صادق نیست. بزرگ نمایی پایی یک میدان دید وسیع را ارائه می کند, هر چه بزرگ نمایی بیشتر باشد میدان دیدن محدود تر می شود. در برخی تنظیمات بزرگ نمایی کمتر ممکن است در واقع سودمند تر باشد. برای مثال به هنگام پرنده بینی ممکن است یک بزرگ نمایی بیشتر را بخواهید تا بتوانید جزییات پرنده و یک نمونه خاص را دقیق تر ببینید اما برای شکار ممکن است بخواهید یک میدان دید گسترده داشته باشید, بنابراین بزرگ نمایی پایین برای شما مناسب تر است. دوربین های دو چشمی معمولا با بزرگ نمایی ثابت ساخته می شوند. البته برخی انواع بزرگ نمایی دوگانه دارند و امكان تغییر بزرگ نمایی در دو حالت را دارند. در مورد دوربین های روی تفنگ بزرگ نمایی ممکن است ثابت مثل 6x42 و یا متغیر باشد مثل (x50 (4-12 که در حالت اول دوربین دارای بزرگ نمایی ثابت 6 و در مثال دوم دارای بزرگ نمایی متغیر x4 تا x12 برابر می باشد.



قطر عدسی شی 

هر چه قطر لنز بیشتر باشد نور بیشتری وارد دوربین می شود. البته هر چه لنز بزرگ تر باشد دوربین بزرگ تر و سنگین تر می شود. حمل یك دوربین با قطر لنز شیئی بالا با توجه به وزن و حجم آن در مسافتهای طولانی و یا كوهستان، خسته‌كننده است و مناسب نیست. درمحیط‌های جنگلی و یا كم‌نور و جایی كه حتی بشود دوربین را روی یك تكیه‌گاه ثابت مانند سه‌پایه قرار داد، می‌توان از دوربین های دوچشمی با قطر لنز شیئی بالا مانند 56، 58، 60 میلیمتر و… استفاده نمود.دوربینی با اندازه لنز کوچک تر ممکن است برای حمل و نقل و جابه جایی راحت تر باشد اما ممکن شما مقداری از نور را به دلیل اندازه کوچکتر دوربین قربانی کنید.

برای اسفاده ها و کاربردهای مختلف دوربین های دو چشمی مختلفی وجود دارد و درک این که این اعداد به چه معناست برای انتخاب دوربین مناسب به شما کمک می کند.


نظرات

 
captcha

 
ارسال نظر
مقالات جدید
مقالات پربازدید

فروشگاه لوازم شکار و طبیعت گردی قوچ

Top