انواع تیغه و دسته کارد و چاقو و کاربرد های آن ها

چاقو و ابزارهای چندکاره انواع مختلفی دارند، چه از لحاظ ظاهری و چه از نظر مواد سازنده‌ی آن‌ها. ابزار یا چاقویی که انتخاب می‌کنید بسته به نوع فعالیت و نیاز شما است. بهترین گزینه برای کمپینگ‌ها یا نیازهای روزمره و مصارف دیگر همین ابزارهای چندگانه‌اند.




انواع چاقوها بدون هیچ محدودیتی موجود هستند، از کاردهایی با لبه‌های ثابت گرفته تا چاقوهای جیبی، چاقوهای مخصوص برای انجام کارهای مختلف مانند بریدن چوب وجود دارند. از آن‌جایی که هر چاقویی کارایی خاص خود را دارد، بعضی افراد چاقو‌ چندکاره را انتخاب می‌کنند. اگرچه می‌توانید با انتخاب دقیق با توجه به نیازتان فقط یک چاقو را انتخاب کنید.با تیغه‌های تاشو، این چاقوها جای زیادی نمی‌خواهند و برای گردش بسیار مناسب‌اند. همچنین به‌دلیل داشتن محافظ یا همان دسته در زمانی که استفاده نمی‌شوند سالم می‌مانند. چاقوهای با تیغه های ثابت قدرت بیشتری دارند و راحت‌تر از چاقو‌های تاشو هستند. تمیز‌ کردن‌شان آسان‌تر است ولی وزن آن‌ها بیشتر است، فضای بیش‌تری را اشغال می‌کنند و حتما باید با غلاف حمل شوند. 


جنس تیغه در انواع چاقوی شکاری

چاقوی شکاری تیغه ثابت اصولا از آلیاژ کربن و استیل ساخته می شود تا بتواند مدت زیادی تیز باقی بماند. فراموش نکنیم این چاقو ها برای سفرهای سخت مناسب بود. اما چاقوی تیغه تاشو را اصولا از استیل ضد زنگ می سازند. درباره‌ی تیغه چاقوها بد نیست بدانید به هر میزان که کربن در آلیاژ تیغه بیشتر باشد چاقوی شما دیرتر کند می شود. سه نوع آلیاژ کربنی وجود دارد که تیز ترین چاقو های جهان را از این سه آلیاژ می سازند. آلیاژ ۴۲۰HC از انواع فولاد ضد زنگ است که از لحاظ قیمت مقرون به صرفه می باشد. آلیاژ ۱۵۴CM که کربن بیشتری دارد و برای چاقوهای شکاری با لبه تیز استفاده می شود و در انتها آلیاژ S370V  که در ساختار خود وانادیوم نیز دارد.

وانادیوم در برابر زنگ زدگی و ساییدگی مقاومت بالایی دارد و برای چاقوهای شکاری با لبه مخلوطی مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای جلوگیری از زنگ زدن تیغه چاقو بهتر است بعد از هر بار مصرف ابتدا آن را به خوبی تمیز کنید و سپس در قلاف خود قرار دهید و یا آن تا کنید.



جنس دسته چاقوی شکاری

دسته در چاقوی شکاری اهمیت زیادی دارد. تیزترین چاقوی دنیا دسته راحت و با کیفیتی نیز دارد. در زمان خرید چاقوی شکاری آن را در دست بگیرید اگر با آن احساس راحتی کردید باید ببنید که جنس آن با کاری که شما انجام می دهید تطابق دارد. به هر میزان تیغه قوی و برنده باشد چاقو اگر دسته مقاومی نداشته باشد شما نمی توانید نیازتان را با آن برطرف نمایید. چاقوهای شکاری اصولا دارای دسته های از متریال متفاوت هستند. دسته های چوبی می تواند چاقوی شما را زیبا و خاص نماید اما دقت داشته باشید چوب در برابر رطوبت مقاومت چندانی ندارد و بعد از مدتی ممکن است کیفیت خود را از دست دهد. دسته پلاستیکی نیز با تمام مقاومتی که در برابر عوامل محیطی دارند اما اگر از پلاستیک درجه یک نباشد ممکن است برای کارهای سخت مناسب نباشد. دسته های لاستیکی نیز خوش دست هستند اما دوام قابل توجهی نمی توان از آنها انتظار داشت.

دسته های فلزی که عمدتا از استیل و آلومنیوم ساخته می شوند دوام بسیار زیادی دارند اما در اثر تغییرات دمایی واکنش نشان داده خیلی گرم و یا سرد می شوند. همانطور که مشاهده کردید دسته از هر متریالی ساخته شود ممکن است ایرادات و مزایای داشته باشد پس این به مصرف کننده و نوع استفاده آن بستگی دارد که دسته چاقوی شکاری خود را از چه متریالی انتخاب کند.


چاقو های کوچک :
چاقو های بزرگ همیشه کاربردی نیستند گاهی وجود یک چاقو کوچک میتواند بسیار ارزشمند باشد ، زیرا گاهی برای برش های ریز و ظریف شما نیاز به چاقویی با تیغه کوچک دارید.

معمولا در چاقو های کوچک از مکانیزم باز شدن کشویی و یا رو به جلو استفاده میشود



چاقو اره ای :
گاهی هنگام شکاری عظیم الجثه یک چاقو اره ای بزرگ میتواند یک نعمت به حساب بیاید ، چون تنها با چند حرکت میتوانید آن را قطعه قطعه کنید و حتی استخوان و شاخ آن را نیز اره کنید
یا هنگام روشن کردن آتیش میتوانید از آن برای تهیه هیزم و قطعه قطعه کردن چون استفاده کنید ( البته سعی کننید اره یا تبر مخصوص چوب با خود داشته باشید )



کارد بزرگ شکاری :
هر شکارچی و طبیعتگرد باید یک کارد بزرگ حداقل تیغه بزرگ تر از 18 سانت داشته باشه
کارد های شکاری معمولا از سبک تیغه اسپیر پوینت ساخته میشن و فولاد هم بستگی به برد سازنده داره اما  معمولا 420 تا 440 استفده میشه

نظرات


captcha

ارسال نظر
مقالات جدید
مقالات پربازدید

فروشگاه لوازم شکار و طبیعت گردی قوچ

Top