راهنمای خرید دوربین دو چشمی دریایی


ما برای مشاهده و دیدن اجسام روی آب با چالش مواجه هستیم, به همین دلیل بهتر است از دوربین های دو چشمی مناسب این کار استفاده کنیم. این دوربین ها با ویژگی های خاصی که دارند مخصوص این کار ساخته شده اند و خواسته های شما را به طور کامل برآورده می کنند. در این مقاله ویژگی های یک دوربین دوچشمی دریایی مناسب مورد بررسی قرار می گیرد.

ویژگی ضد مه و ضد آب بودن

کاملا طبیعی است که دوربین های دوچشمی دریایی باید ضد آب باشند. در بازار دوربین های ضد آب متنوعی وجود دارد. بسیاری از فروشندگان ادعا می کنند که دوربین های دو چشمی ضد آب دارند اما باید بدانید که درجات مختلفی درباره واژه ضد آب وجود دارد. بسیاری از دوربین ها نسبت به نفوذ آب مقاومت دارند و زمانی که آب به داخل آنها نفوذ کند قطعات داخلی کماکان به کار خود ادامه می دهند. اما به سادگی می دانید که علاوه بر این خاصیت, آب نباید به داخل دوربین نفوذ کند که شما بتوانید با آن دوربین یک منظره را ببینید!

برخی انواع دیگر از دوربین ها نسبت به نفوذ آب نیز مقاوم می شوند. به نوعی با تعبیه برخی قطعات مانند اورینگی ها و پلمپ کردن دوربین کارخانه های سازنده اقدام به انجام چنین کاری می کنند. این تنها ساده ترین کار برای ضد آب نمودن یک دوربین است. در بسیاری از موارد در چنین محصولاتی با وارد شدن ضرباتی خفیف به دوربین لایه های تعبیه شده برای جلوگیری از نفوذ آب از بین رفته و دوربین خاصیت ضد آب بودن خود را از دست می دهد.



در نوع کاملتر از ضد آب کردن محصولات اپتیکی علاوه بر موارد اشاره شده در بالا پس از اتمام مونتاژ نهایی محصول, قسمت داخلی دوربین در حین نصب لایه های مهار کننده آب توسط گاز نیتروژن پر می شوند. وجود گاز نیتروژن علاوه بر تمیز نگه داشتن قطعات داخلی, این قطعات را در یک فشار ثابت نگه داشته و باعث ماندگاری این قطعات در سر جای خودشان در طولانی مدت می شود. از این درجه به بعد بسته به کیفیت ساخت محصول مورد نظر و دقت مهندسین سازنده آن محصول در خط تولید اقداماتی جهت افزایش استحکام محصول و ماندگاری خاصیت ضد آب بودن در محصولات انجام می شود. این امر در نحوه ساخت دوربین های متفاوت و در شرکت های سازنده بسیار متفاوت است. به گونه ای که در برخی شرکت ها این تضمین به شما داده می شود که این محصول حتی در آب های تحت فشار تا عمق های مختلفی نظیر یک تا چندین متر در یک بازه زمانی خاص مقاومت دارند.



بهترین بزرگ نمایی برای دوربین دو چشمی دریایی

 زمانی که در دریا هستید هدف شما دیدن مناظر و سوژه هایی است که در فواصل دور قرار دارند. فواصلی دورتر از آنچه هنگام بودن در خشکی انتظار دارید ببینید. بنابراین هرچه بزرگ نمایی بیشتر باشد دید شما بهتر خواهد بود. با این حال مشکلی که وجود دارد این است که بزرگ نمایی بالا سبب ایجاد مشکلی جهت داشتن تصویری پایدار خواهد بود. با توجه به این واقعیت که عرشه کشتی و سطح قایق به هیچ وجه پایدار نیستند استفاده از دوربین های گران قیمت و پر قدرت با بزرگ نمایی بالا تقریبا غیر ممکن است و شما تصویر پایداری را نخواهید داشت. به همین دلیل است که اکثر دوربین های دو چشمی دریایی بزرگ نمایی حدود 7 برابر دارند. این میزان بزرگ نمایی به شما کمک می کند تا تصاویر پایداری را بدون ایجاد مشکل ببینید.

دوربین دو چشمی دارای قطعه تثبیت کننده

اگر بزرگ نمایی 7 برابر برای استفاده شما کم است باید دوربین دو چشمی را تهییه کنید که دارای قطعه تثبیت کننده داخلی باشد. چون استفاده از این قطعه در تولید محصول هزینه بر است و یک ویژگی کاربردی که همیشه برای افراد قابل استفاده باشد نیست, تنها مدل های محدودی با این ویژگی تولید می شوند.



قطر عدسی شیئی

لنزهای عریض و بزرگ می توانند نور بیشتری را به دوربین وارد کنند که در نتیجه تصویر روشن تر خواهد بود. مخصوصا اگر قصد دارید از دوربین دو چشمی در ساعات اولیه صبح و یا در هوای گرگ و میش و یا شب هنگام استفاده کنید. به طور کلی لنزهای بزرگ تر به معنی داشتن دوربینی سنگین تر و بزرگ تر است ولی از آنجا که شما بر وی قایق یا کشتی از دوربین استفاده می کنید این مسئله مشکل ساز نخواهد بود. دوربین های دو چشمی دریایی اکثرا دارای لنزهایی با قطر 30 میلی متر تا 50 میلی متر هستند.

 


گستردگی میدان دید یا FOV

FOV عرض افقی منظره ای است که می توانید توسط دوربین دو چشمی مشاهده کنید. با داشتن میدان دید گسترده, هنگامی که دوربین کشی می کنید, فورا می توانید مکان مورد نظر را پیدا کنید. مثلا هنگامی که بر روی سطح آب قرار دارید می توانید قایق ها از فواصل دور دست ببینید و هرچه میدان دید گسترده باشد می توانید تعداد قایق های بیشتری را ببینید. بزرگ نمایی کمتر به معنی میدان دید گسترده تر است. البته میدان دید خیلی گسترده سبب می شود تصاویری تحریف شده را در گوشه ها داشته باشید. شما نیاز دارید یک میدان دید گسترده و متناسب با بزرگ نمایی را داشته باشید. برای دوربین دو چشمی دریایی, دوربین های 7x30 و 7x50 دارای تعادلی مناسب بین میزان بزرگ نمایی, اندازه لنز و گستردگی میدان دید هستند.



اندازه و وزن

اندازه و وزن دوربین دو چشمی دریایی چندان امیتی ندارد. شما دوربین را بر روی کشتی و قایق نگه داری می کنید و زمانی که بر روی آب هستید از دوربین استفاده می کنید. اگر می خواهید برای کاربردهای دیگری به جز قایق سواری از دوربین استفاده کنید ممکن است اندازه و وزن آن مشکل ساز شود.

قطب نما

برخی از دوربین های دو چشمی دریایی دارای قطب نمایی یکپارچه با خود هستند. شما می توانید به کمک قطب نما محل مورد نظر را جهت یابی کنید, البته بستگی به نیاز و استفاده شما دارد, در هر صورت این ویژگی به عنوان یک آپشن به دوربین اضافه شده است. اگر شما فکر می کنید به این ویژگی خاص نیاز دارید اطمینان حاصل کنید که صفحه قطب نما در تاریکی شب روشن می شود. به طور طبیعی این ویژگی نیاز به داشتن باتری دارد.



بند دوربین شناور

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر دوربین دو چشمی شما داخل آب بیفتد چه اتفاقی خواهد افتاد. برخی از دوربین های دو چشمی دریایی می توانید بر روی سطح آب شناور بمانند اما اکثر آنها این ویژگی را ندارند, بنابراین یک بند را که می تواند بر روی آب شناور بماند را به دوربین دو چشمی خود وصل کنید. در این صورت اطمینان حاصل خواهید کرد که در صورت افتادن دوربین به داخل آب, دوربین بر روی سطح آب شناور می ماند و می توانید دوربین را از آب خارج کنید در مدلی مانند  Fujinon 7×50 خود دوربین دارای بند شناور بر روی آب است, اما اکثر دوربین ها دارای چنین ویژگی نیستند و شما مجبورید به طور جداگانه یک بند شناور را تهییه کنید.


نظرات

 
captcha

 
ارسال نظر
مقالات جدید
مقالات پربازدید

فروشگاه لوازم شکار و طبیعت گردی قوچ

Top